همه چیز درباره سنگ مرمریت دهبید

5/5 - (5 امتیاز)

همه چیز در مورد سنگ مرمریت دهبید در اسکای استون

سنگ مرمریت دهبید چیست؟

از نظر علمی سنگی به نام مرمریت وجود ندارد ولی طبق اصطلاح معمول کشور ما مرمریت معادل marble بوده و حتی سنگ‌های خارج از تعریف marble را نیز شامل می‌شود.از نظر تئوریک سنگی است آهکی و دگرگون با وزن مخصوص بیشتر از سنگ آهک و مرکب از بلور کلسیت، marble دولومیت یا هر دوی آنها که دارای بافت پیوندی یکپارچه یا موزائیکی می‌باشد و جزء سنگ‌های نرم بر می‌باشد. اعم از دگرگون و یا غیردگرگون می‌باشد که مناسب برای صیقل دادن بوده و جلای خوبی دارد و بطور کلی شامل کلیه سنگ‌های آهکی ساختمانی غیر از مرمر و تراورتن می‌باشد و به همین علّت انواع رگه‌ها و فسیل در بعضی از آنها قابل مشاهده است. مرمریت ها را هم بر حسب مقدار کربنات منیزیم به نام‌های مرمریت کلسیتی، مرمریت منیزیتی یا مرمریت کلسیتی دولومیتی و دولومیتی می‌نامند. این سنگ با توجه بر اثر وجود ناخالصی‌ها به رنگ‌های روشن و سفید تا تیره و رنگی مانند قرمز، کرم، قهو های، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و غیره وجود دارد.

روش برش سنگ‌های مرمریت

روش برش سنگ‌های مرمریت در معدن به صورت سیم برش می‌باشد. به طور کلی مرمریت‌ها سنگ هایی هستند که از مقاومت بالایی برخوردار نیستند ولی بعضی از آنها یافت می‌شود که از نظر خواص و طرز تشکیل مانند مرمریت می‌باشند ولی از نظر سختی مانند گرانیت و چینی می‌باشند که در این صورت این نوع از مرمریت‌ها به علّت داشتن خلل و فرج به صورت پرشده استفاده می‌شوند. در گذشته جهت پر کردن سنگ‌ها از بتونه معمولی که تشکیل شده است از مل، سیمکا و پودر سنگ استفاده می‌شد ولی اکنون از رزین استفاده می‌شود. پشت بعضی از سنگ‌های مرمریت را چسب و رزین و یا اپوکسی و چسب و توری می‌کنند تا پایداری سنگ افزایش یابد.

 

تنوع رنگ سنگ‌های مرمریت دهبید

یکی از پارامترهای تاثیر گذار بر انتخاب سنگ مرمریت ، داشتن تنوع رنگ می‌باشد و برای نمونه در بین مرمریت‌های با زمینه رنگ سفید می‌توان به مرمریت جوشقان اشاره کرد.برخی از سنگ‌های مرمریت به علّت ماهیت آهکی که دارند دارای جذب آب بسیار بالایی می‌باشند. به همین علّت آنها را اکیداً در جاهایی که آبریزش فراوان دارد مانند سرویس بهداشتی، دستشویی، آشپزخانه و حمام نباید استفاده کرد.

 

میزان مقاومت سنگ‌های مرمریت دهبید

این سنگ در برابر عوامل طبیعی مثل باران، سرما و گرما و هوازدگی مانند تراورتن نمیباشد و ضعیف‌تر است. بنابراین سنگ‌های مرمریت اگر در مکان هایی که در معرض انقباض و انبساط قرار می‌گیرند استفاده شوند، دچار خردگی می‌شوند. به علّت اینکه اغلب سنگ‌های مرمریت مقاومت کمی دارند، در سالن‌ها و پل‌های پر رفت و آمد نباید استفاده گردند؛ زیرا به مرور زمان دچار سایش شده و گود می‌شوند همچنین در نمای ساختمان و در معرض نور آفتاب نباید استفاده شوند.

رگه‌های سنگ مرمریت‌ دهبید

مرمریت‌ها معمولاً دارای رگه‌های زیادی می‌باشند که اکثر آنها به رنگ قرمز و اکسید آهن یا یکی از ترکیبات آن می‌باشند. همانطور که در نمودار قابل مشاهده است میزان تولید این سنگ در سالیان گذشته دارای نوسان بوده و بسته به نیاز و خواست بازار تغییر یافته است. تغییرات عوارض صادرات و تعرفه‌های آن و قوانین دولتی عمده عوامل تغییرات تولید این سنگ در چند سال گذشته می‌باشد. همچنین طی سال‌های 1384 به بعد به دلیل افزایش ساخت مسکن خصوصاً مسکن مهر، مصرف سنگ افزایش داشته است.

 

انواع سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت اگرچه بیشتر مردم این نوع سنگ را با هم خانواده‌اش که مرمر است‌، اشتباه می‌گیرند؛ اما هیچ شباهتی بین مرمر با مرمریت وجود ندارد و مرمر از تغییر یافتن سنگ تراورتن حاصل می‌شود؛ ولی مرمریت‌ نه. در ایران انواع تراورتن‌، تراونیکس‌، مرمر و مرمریت وجود دارد‌.

انواع مختلف مرمریت‌ها

انواع مختلف مرمریت‌ها مانند‌: مرمریت خوی‌، مرمریت هرسین‌، مرمریت دهبید‌، مرمریت کاشمر، مرمریت بسطام، سنگ مرمریت مهکام، مرمریت کاپوچینو، مرمریت سبز وار، مرمریت آباده، مرمریت سمیرم در بازار ایران وجود دارد‌. این روز‌ها مرمریت را با آن جاذبه لعاب گونه‌اش گاه نمی‌توان از تراروتن رزین شده تفکیک کرد‌.ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ سنگی آهکی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺣﺪودی دﮔﺮﮔﻮنی ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ‫ﺷﺪت دﮔﺮﮔﻮنی ﺳﻨﮓ ﻣﺎدر ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﺳﻨﮓ چینی،ﻛﺮﻳﺴﺘﺎل وابریﺗﻘﺴﻴﻢمیﺷﻮد.‫ﻣﺮﻣﺮ با نام تجاری Onyx ﺣﺎﺻﻞ دﮔﺮﮔﻮنی ﺳﻨﮓﻫﺎی آهکی اﺳﺖ. سنگی ﻛﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺸﺎر و ﺣﺮارت در ﺣﻴﻦ دﮔﺮﮔﻮنی، در اﺛﺮ ﺗﺒﻠﻮر ﻣﺠﺪد، ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻠﻮرﻳﻦ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰی ﭘﻴﺪا میﻛﻨﺪ. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﻣﺮﻫﺎ ﺑﺎﻓﺖ در ﻫﻢ ﻗﻔﻞ ﺷﺪه دارﻧﺪ. در واﻗﻊ ﻣﺮﻣﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ دﮔﺮﮔﺮنی ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﺗﺤﻤﻞﻛﺮده اﺳﺖ.

کاربرد سنگ مرمر

ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ را ﺑﺮای ﺗﺰﺋﻴﻨﺎت و ﻣﺼﺎرف داﺧﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﻧﻈﻴﺮ ﻛﻒ، دﻳﻮار و ﻛﺎرﻫﺎی ﻫﻨﺮی ﺑﻪ ﻛﺎر میﺑﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮﻣﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ رﻃﻮﺑﺖ، آﻟﻮدگی ﻫﻮا و ﮔﺎزﻫﺎی ﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻢ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺟﻬﺖ ﻧﻤﺎ ﺳﺎزی ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﺷﻬﺮﻫﺎیی ﺑﺎ ﻫﻮای آﻟﻮده‫ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺮای ﺳﻄﻮح ﺧﺎرجی ﺳﻄﺢ ﻏﻴﺮ صیقلی ﻣﺮﻣﺮ ﺗﻮﺻﻴﻪ میﺷﻮد.

مرمریت گلدن

بلک دارای زمینه مشکی یا نوک مدادی با خطوط طلایی و گاها سفید بر روی آن جلوه ای خاص و زیبا به سنگ مرمریت گلدن بلک بخشیده است و معادن سنگ آن بلک در نقاط مختلف کشور از جمله در شهرهای محلات،کاشان و یزد می باشد. مرمریت گلدن بلک جزو سنگ های پرمصرف ساختمانی می باشد اما در فضای بیرونی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که در معرض سرما و باران به مرور رگه های آهکی خود را از دست می دهد.

مرمریت پر طاووسی

به دلیل قیمت مناسب و رنگ عامه پسند از استقبال زیادی برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از سازندگان ساختمان های متوسط از مرمریت پر طاووسی استقابل می نمایند.مرمریت پر طاووسی دارای رنگ های کرم و زیتونی گل دار می باشد

 

کاربرد سنگ مرمریت دهبید در کجای ساختمان است؟

برخی از سنگ‌های مرمریت به علّت ماهیت آهکی که دارند دارای جذب آب بسیار بالایی می‌باشند. به همین علّت آنها را اکیداً در جاهایی که آبریزش فراوان دارد مانند سرویس بهداشتی، دستشویی، آشپزخانه و حمام نباید استفاده کرد. این سنگ در برابر عوامل طبیعی مثل باران، سرما و گرما و هوازدگی مانند تراورتن نمیباشد و ضعیف‌تر است.بنابراین سنگ‌های مرمریت اگر در مکان هایی که در معرض انقباض و انبساط قرار می‌گیرند استفاده شوند، دچار خردگی می‌شوند.

 

انتخاب بسیار مناسب

در کل سنگ این سنگ انتخاب بسیار مناسبی جهت فضاهای خارجی نمی باشد مگر اینکه دارای ضخامت بسیار زیادی باشد که بتواند سبب عدم نفوذ آب و خوردگی سنگ شود و همچنین موجب تاخیر در ترکهای عمیق گردد و یا اینکه سطح آن ساب خورده نباشد.همانطور که قبلا نیز اشاره نمودیم این سنگ ایده آل ترین انتخاب جهت استفاده در فضای داخلی است و از طرفی تنوع رنگ بالا و امکان پیاده سازی نقش ها بر روی این سنگ و ساب پذیری آن توانسته آن را از دیگر سنگ ها متمایز نماید.می توان سنگ مرمریت را توسط ماستیک ها و رزین های مخصوص آن فرآوری نمود که تا حد زیادی قابلیتها و طول عمر آن را نیز افزایش می دهد.

 

 

مطالب آینده:

ابعاد سنگ دهبید، سنگ مرمریت دهبید اسکای استون، ضخامت سنگ دهبید، مقدار رگه های موجود بر روی سنگ دهبید، نوع برش سنگ دهبید، نوع حمل و نقل سنگ دهبید، نوع ساب پذیری و صیقل پذیری سنگ دهبید، نوع فرآوری سنگ دهبید

 

 

 

همه چیز درباره سنگ مرمریت دهبید

همه چیز درباره سنگ مرمریت دهبید

همه چیز درباره سنگ مرمریت دهبید

همه چیز درباره سنگ مرمریت دهبید

درباره سنگ مرمریت دهبید

درباره سنگ مرمریت دهبید

درباره سنگ مرمریت دهبید

درباره سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

سنگ مرمریت دهبید

 

 


سنگ مرمریت دهبید اسکای استون


اسکای استون دهبید با تولید سنگ های دهبید مرغوب به عنوان یکی از صادرکننده گان سنگ مرمریت در حال حاضر تامین بازار داخلی و صادرات به نقاط مختلف جهان می باشد. اسکای استون دهبید با تولید سنگ های دهبید مرغوب به عنوان یکی از صادرکننده گان سنگ مرمریت در حال حاضر تامین بازار داخلی و صادرات به نقاط مختلف جهان می باشد.

آدرس: تهران، کیلومتر 35 اتوبان تهران قم، شهرک صنعتی شمس آباد،بلوار بوستان، نبش گلبن 10 پلاک 1

تلفن:    56236124-021

همراه:   556 0 119 0912

مدیریت: محمدرضا شریعتمداری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *